Länstrafiken var väl förberedd inför nattens avbrott i telefonin. Det mesta fungerade som det skulle men ett telefonnummer för att boka serviceresor blev felaktigt kopplat till en privatperson.
Planen var att vidarekoppla ordinarie telefonnummer till reservmobiltelefoner. Två av tre nummer fungerade helt korrekt men det tredje numret blev felaktigt kopplat.
Innan vi upptäckte detta blev privatpersonen störd av flera felaktiga samtal. Anna-Karin Malm, chef för serviceresor på Länstrafiken har varit i kontakt med personen.
– Jag har pratat med den drabbade och bett om ursäkt för allt besvär det orsakat. Vi kommer självklart att kompensera personen för detta på något sätt, säger Anna-Karin Malm.
I nuläget vet vi inte vad som har gått fel och ska tillsammans med vår leverantör undersöka vad som hände för att säkerställa att det inte händer igen.
– Vi hade en plan, den fungerade inte fullt ut i och med att alla telefonnummer inte gick rätt. Vi fick gå på vår reservplan istället, vilket innebar att vi ändå kunde säkerställa att det gick att boka sjukresor under natten, säger Anna-Karin Malm, chef för serviceresor på Länstrafiken.
Utöver felkopplingen som skett har natten gått bra. De som behövt sjukresor eller akuta färdtjänstresor har fått det.
– Vad vi vet i nuläget har inga allvarliga incidenter skett på grund av felkopplingen. Vi kommer gå igenom nattens händelser de närmaste dagarna för att utvärdera och kontrollera våra rutiner, avslutar Anna-Karin Malm.
Senast uppdaterad: 2024-01-19 10.14
2024-09-05
Håll i ratten, nu händer det grejer! Den 22 september är det den Internationella...
2024-09-05
Den 1 september börjar vårt nya avtal för serviceresor att gälla. Av nio trafikf...
2024-08-09
Den 19 augusti är det dags för ny tidtabell. Du känner nog igen det mesta, men v...