bild på färdtjänstbil och förare som hämtar upp kund i rullstol vid köpcentrum.

Färdtjänst- och sjukresekunder i Jönköpings län är bland de nöjdaste i landet

Länstrafiken får högt betyg av länets serviceresekunder. 95 procent av resenärerna var nöjda med bemötandet vid beställning av sjukresa under 2022, vilket är 3 procent högre än rikssnittet. Det visar Svensk Kollektivtrafiks undersökning Anbaro.

Svensk kollektivtrafiks nationella barometer Anbaro mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning. Totalt täcker undersökningen 95 procent av landets kommuner och 20 av Sveriges 21 län är representerade i undersökningen. Summeringen av 2022 års rapport visar att kunder i Jönköpings län är generellt nöjda med sin beställning och resa. Bemötande var en av kategorierna med högst betyg. Nöjdheten med bemötandet vid beställning av sjukresa låg på 97 procent i Jönköpings län, vilket är 3 procent högre än rikssnittet. Annika Johanzon jobbar som serviceresesamordnare och är en av flera personer på Länstrafikens beställningscentral som dagligen bemöter resenärerna på telefon och bokar deras nästa serviceresa. 



Vad innebär det att jobba som serviceresesamordnare?
– I min roll som serviceresesamordnare hjälper jag kunder att boka sin serviceresa när de ringer in till oss. Det kan till exempel vara att hjälpa en kund att boka sjukresa till och från sjukhuset, eller att boka färdtjänst åt någon som ska åka och handla. Vi bokar även närtrafik. Det är ett jobb med högt tempo och du behöver vara serviceinriktad.

Varför tror du att Länstrafiken har så pass högt betyg i bemötande?
– Vi svarar alltid med ett leende på läpparna oavsett hur stressigt och tufft det än må vara. Det är högt tempo hos oss och det är många som vill boka sin serviceresa. Vi försöker alltid vara glada och hjälpsamma med en trevlig ton.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Det roligaste är att få hjälpa resenärer som kanske har det tufft i sin vardag. Det känns som att man gör ett värdefullt jobb och att det är viktigt för någon annan. Såklart är det också roligt med alla dessa trevliga samtal. Jag skulle säga att ungefär 99 procent av alla samtal är trevliga, vilket är kul.

Vad gör du på fritiden?
– Jag har sex barn så en stor del av fritiden spenderas med barnen och allt vad det innebär. Om jag får tid över så sitter jag gärna i trädgårdslandet och odlar tomater. På sommaren är vi helt självförsörjande på tomater – synd bara att jag inte äter tomater, haha, men de andra i familjen är nöjda :).

Vill du också arbeta på Länstrafiken? Se våra lediga jobb här.

Senast uppdaterad: 2023-03-09 15.33

Fler nyheter

Resenär som får sin biljett viserad av tågvärd

2024-03-13

Fuskåkandet måste ner – vi gör fler biljettkontroller

Fuskåkning är en stor utmaning och den ligger på höga nivåer. Från 11 mars och t...

Krösatåg som klipper invigningsbandet

2024-03-11

Tågdepå Nässjö invigd med pompa och ståt

Äntligen är vår nya tågdepå invigd. Depån möjliggör bättre underhåll av tågen oc...

Bild på servicereseresenär som får hjälp ut ur ett fordon av föraren.

2024-02-20

Länstrafiken får högt betyg av länets serviceresekunder

Resenärer i Jönköpings län är överlag nöjda med sin serviceresa. Samtidigt finns...

Visa alla nyheter