Så här fungerar förseningsersättning
Blir du försenad med mer än 20 minuter eller om avgången ställs in kan du ansöka om förseningsersättning. Ansökan ska skickas in inom två månader efter det att resan avslutades eller skulle ha avslutats för att du ska kunna ha rätt till förseningsersättning.
Lagar och villkor för förseningsersättning
För resor som har en linjesträckning under 15 mil regleras förseningsersättningen enligt lag (2015:953) om kollektivtrafiksresenärers rättigheter och för resor som har en linjesträckning över 15 mil enligt EU-förordningen (EU) nr 2021/782.
I de särskilda villkoren för förseningsersättning framgår det vilka förutsättningar som krävs för att du ska ha rätt till förseningsersättning.
Det är viktigt att du tar del av villkoren nedan innan du skickar in din ansökan.
Ersättning
Vilken ersättning du kan ha rätt till beror på hur många minuter du blev försenad och resans längd. Du kan begära ersättning enligt något av följande alternativ:
Prisavdrag
Prisavdraget på din resa utgår från det aktuella priset för en enkelbiljett. Reser du med en periodbiljett baseras priset istället på ett dagspris. Det betyder att prisavdraget för en periodbiljett blir biljettens totalpris delat på det antal dagar som biljetten är giltig.
Prisavdrag för resa under 15 mil:
Försening | Prisavdrag |
20-39 minuter | 50 procent av biljettpriset |
40-59 minuter | 75 procent av biljettpriset |
60 minuter eller mer | 100 procent av biljettpriset |
Prisavdrag för resa över 15 mil:
Försening | Prisavdrag |
60-119 minuter | 25 procent av biljettpriset |
120 minuter eller mer | 50 procent av biljettpriset |
Eventuella följdkostnader ersätts inte
Jönköpings Länstrafik ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening, till exempel kostnaden för läkarbesök, evenemangsbesök, förlorad arbetsinkomst eller ett flyg du inte hann med.
Utbetalning av ersättning
Om du ansöker om förseningsersättning med begäran om prisavdrag/återbetalning av del eller hela biljettpriset kan du välja att få ersättningen utbetald med något av följande alternativ:
Om du väljer att få ersättning utbetald med värdekod får du 30 procent extra i ersättning. Det gäller inte vid ersättning av annan transport, till exempel taxi eller bil.
Ansökan om förseningsersättning
Tänk på att du ska ansöka om förseningsersättning hos det länstrafiktrafikbolag/trafikbolag du köpte din biljett av. Har du köpt din biljett i någon av Jönköpings Länstrafiks försäljningskanaler ansöker du alltid om ersättning hos Jönköpings Länstrafik. Detta gäller både för resor inom Jönköpings län och för resor till ett annat län.
I din ansökan om ersättning behöver du kunna visa upp dina faktiska kostnader/utlägg som du har haft. (Nedan kan du läsa mer om vilken kompletterande dokumentation som krävs vid ansökan.)
Ansökan om förseningsersättning hos andra länstrafikbolag
Har du köpt en biljett via ett annat läsntrafikbolag, en resplusbiljett eller en biljett för en resa till- och från Danmark kan du läsa mer om hur du ansöker om förseningsersättning nedan.
När gäller inte förseningsersättning?
- När information om trafikstörning har publicerats minst tre dygn i förväg. Om ytterligare händelser tillkommer som innebär förseningar från den tillfälliga tidtabellen utbetalas ersättning enligt ordinarie ersättningsregler.
- När du har byten på din resa måste du ha tillräcklig bytesmarginal för att förseningsersättningen ska gälla. Söker du din resa i vår reseplanerare här på hemsidan eller i vår app får du enbart resor med godkänd bytesmarginal om du inte själv gör några ändringar i sökfiltret.
- Om du har lämnat felaktiga/oriktiga uppgifter i din ansökan eller i övrigt missbrukat villkoren för förseningsersättning.
- Om du har rest med Visingsötrafiken (färjan). Visingsöfärjan körs av Jönköpings kommun. Mer information om Visingsötrafiken.
- Om din ersättningsansökan inte har lämnats in inom skälig tid. Ansökan ska skickas in inom två månader efter det att resan avslutades eller skulle ha avslutats.
Frågor & svar om förseningsersättning
-
Din ersättningsansökan ska lämnas in inom skälig tid. Ansökan ska skickas in inom två månader efter det att resan avslutades eller skulle ha avslutas. Personliga omständigheter såsom sjukdom, vistelse på annan ort eller liknande är av betydelse för att kunna bestämma om du har ansökt inom skälig tid.
-
Du kan få ersättning för resa med taxi, eget fordon eller annat trafikbolag upp till 1/40-del av gällande prisbasbelopp, för året resan avslutades. Vilket innebär att för 2024 är högsta ersättningsbelopp 1 435 kronor.
Maxbeloppet gäller per person när du reser med taxi och per bil när du reser ditt egna fordon.
-
Din ansökan handläggs i turordning och inom 30 dagar. I många fall får du besked och ersättning mycket tidigare. I de fall vi behöver ha kompletterande uppgifter/dokument gällande din ansökan hör vi av oss.
-
Du väljer själv om du vill få ersättningen utbetald till ett bankkonto eller i form av en värdekod. Väljer du värdekod får du dessutom 30 procent extra i ersättning. Värdekoden löser du enklast in i vår app.
-
Om du har en resplusbiljett garanterar trafikföretagen att du som resenär kommer fram oavsett vem som orsakat trafikstörningen.
-
Vi ersätter inga följdkostnader som kan uppstå vid en försening, till exempel kostnaden för läkarbesök, evenemangsbesök, förlorad arbetsinkomst eller ett flyg du inte hann med.
-
Självklart kan du det. Ersättningen baseras på ett dagspris. Periodbiljettens totalpris delat på antal dagar biljetten är giltig.
Exempel:
En 30-dagarsbiljett för 1 zon kostar 760 kr och är giltig i 30 dagar. Dagspriset räknas fram på följande sätt:760 kr/30 dagar = 25 kr. Dagspriset blir 25 kr vilket blir resans biljettpriset för resan.
Exempel med ett dagspris på 25 kr skulle innebära en ersättning enligt följande:- Vid en försening på 20-39 minuter blir din ersättning 12:50 kr vilket motsvarar 50% av biljettpriset.
- Vid en försening på 40-59 minuter blir din ersättning 18:75 kr vilket motsvarar 75% av biljettpriset.
- Vid en försening på 60 minuter eller mer blir din ersättning 25 kr vilket motsvarar 100% av biljettpriset.
- Vid en försening på 20-39 minuter blir din ersättning 12:50 kr vilket motsvarar 50% av biljettpriset.
-
Exempel:
En enkelbiljett för 1 zon kostar 40 kr.- Vid en försening på 20-39 minuter blir din ersättning 20 kr vilket motsvarar 50% av biljettpriset.
- Vid en försening på 40-59 minuter blir din ersättning 30 kr vilket motsvarar 75% av biljettpriset.
- Vid en försening på 60 minuter eller mer blir din ersättning 40 kr vilket motsvarar 100% av biljettpriset.
- Vid en försening på 20-39 minuter blir din ersättning 20 kr vilket motsvarar 50% av biljettpriset.
-
I din ansökan om ersättning behöver du kunna styrka dina faktiska kostnader/utlägg som du har haft. Oberoende av om begär prisavdrag på biljetten eller ersättning med ett annat transportmedel behöver du komplettera din ansökan med följande dokumentation:
- Biljett-ID/bokningsnummer/kvitto
- Taxikvitto
- Parkeringsutlägg
Senast uppdaterad: 2022-06-14