Förseningsersättning

Du som reser med oss har rätt att ansöka om förseningsersättning om din resa blir 20 minuter sen eller inställd. Ansök nedan, du får svar inom 30 dagar!

Innan du börjar

Detta är bra att ha koll på innan:

  • Du kan bara söka ersättning för resor som du gjort eller skulle ha gjort med våra bussar och tåg med en biljett du köpt av oss. 

  • Du måste skicka in din ansökan inom två månader efter att du åkte eller skulle ha åkt med oss. 

  • När du ansöker behöver du kunna visa upp dina faktiska kostnader eller utlägg som du har haft.

  • Vi ersätter inte följdkostnader vid förseningar. Följdkostnad är en kostnad som uppstår på grund av förseningen, till exempel kostnad för läkarbesök, evenemangsbesök, förlorad arbetsinkomst eller ett flyg du inte hann med.

Ansök om ersättning

Om du rest med buss eller tåg och köpt din biljett av oss.
Till ansökan

Ersättning för annan transport

Om du rest med bil, taxi eller annat trafikföretag.
Till ansökan

Vi utvecklar våra e-tjänster just nu och vill gärna veta vad du tycker. Skicka in dina synpunkter här. 

Vilken ersättning kan jag få?

Vilken ersättning du kan ha rätt till beror på resans längd och hur många minuter du blev försenad. Du kan ansöka om att få pengar tillbaka för din biljett eller om att få ersättning för resa med annan transport. Du kan bara välja en av ersättningarna per resa.

Hur mycket pengar du kan få tillbaka beror på det aktuella priset för en enkelbiljett. Om du reser med periodbiljett beror ersättningen på det totala priset för periodbiljetten delat med antalet dagar den är giltig. 

Resa under 15 mil

Försening Prisavdrag
20-39 minuter 50 procent av biljettpriset 
40-59 minuter 75 procent av biljettpriset
60 minuter eller mer 100 procent av biljettpriset

 

Resa över 15 mil

Försening Prisavdrag
60-119 minuter 25 procent av biljettpriset 
120 minuter eller mer 50 procent av biljettpriset

 

Du kan ansöka om ersättning för en resa med annan transport än våra bussar och tåg. Exempel på annan transport kan vara taxi, bil eller motorcykel eller en kollektivtrafikresa med ett annat trafikbolag. För att få ersättning för annan transport måste du ha en rimlig anledning att tro att din resa blir minst 20 minuter försenad. Kostnaden för resan ska vara rimlig för att du ska komma fram dit du ska. 

Ersättningen beror på prisbasbelopp

Den högsta ersättningen du kan få beror på det aktuella prisbasbeloppet för året du gjorde resan, och du kan få upp till 1/40-del av beloppet. För år 2025 är högsta ersättningsbeloppet 1 470 kronor.

Resa med bil eller motorcykel

Om du reser med bil eller motorcykel kan du söka milersättning. Du kan också ha rätt till ersättning för parkeringskostnader. Ersättningen beror på det antal fordon du använt för att ersätta din resa, inte antal personer i fordonet.

Resa med taxi

Maxbeloppet för ersättning (på 1 470 kronor år 2025), gäller per person. Om du delar taxi med en eller flera resenärer kan ni tillsammans åka en längre sträcka, eftersom beloppet gäller för varje resenär. Reser ni flera tillsammans men inte i samma sällskap rekommenderar vi att ni ber chauffören om ett delat originalkvitto.

Du kan välja att få din ersättning på något av följande sätt:

Ersättning till bankkonto

Vi betalar ut ersättning genom Swedbanks utbetalningsservice (SUS). Om du är ansluten till SUS får du pengarna direkt på ditt bankkonto.

Om du inte är ansluten till SUS skickar vi ett utbetalningskort till din folkbokföringsadress.

Om du inte är folkbokförd i Sverige gör vi en utbetalning till din utländska bank. 

Ersättning med värdekod

Vi skickar en värdekod till dig via e-post. Koden löser du in på Mitt konto, under Betalmedel - Kundkassa. Pengarna kan du sen använda när du köper biljetter hos oss. Om du väljer detta alternativ får du 30 procent extra i ersättning. Det gäller inte om du ansöker om ersättning för annan transport. 

Vad behöver finnas med i min ansökan?

Du behöver fylla i ditt biljett-ID eller ditt resekortsnummer i din ansökan. Om du reste med en pappersbiljett behöver du även skicka in den till oss. 

Kvitto för kostnader

Du behöver skicka in kvitto på kostnader du haft när du blev försenad. Exempel på kostnad du behöver skicka in kvitto för är taxiresa om du åkt taxi eller parkeringsavgift om du rest med ett eget fordon. 

Digitala kvitton skickar du med i din ansökan. Originalvkitto behöver du skicka till:

Jönköping Länstrafik
Att: Förseningsersättning
Box 375 
551 15 Jönköping

Registreringsnummer 

Om du har rest med eget fordon behöver du fylla i fordonets registreringsnummer.

Vi kan be dig att skicka in kompletterande uppgifter om vi behöver det för att kunna hantera din ansökan. Tänk på att skriva ditt ärendenummer som du fick när du skickade in din ansökan, om du behöver komplettera.

Villkor för förseningsersättning

Här får du koll på vad som gäller!
Till villkoren

Vad säger lagen? 

För resor som under 15 mil utgår ersättningen från lag (2015:953) om kollektivtrafiksresenärers rättigheter

För resor över 15 mil utgår ersättningen från EU-förordningen (EU) nummer 2021/782

Vanliga frågor

  • Du gör alltid din ansökan hos det trafikföretag du köpte din biljett av. Har du alltså köpt din biljett av oss gör du din ansökan hos oss oavsett om du blev försenad när du reste i vårt eller ett annat län. Om du har köpt din biljett hos ett annat trafikföretag behöver du kontakta dem. 

    Blekingetrafiken

    Hallandstrafiken

    Kalmar Länstrafik

    Länstrafiken Kronoberg

    Skånetrafiken

    Västtrafik

  • Resplusbiljett kombinerar flera olika trafikföretags resor. Om du har en resplusbiljett garanterar trafikföretagen att du kommer fram oavsett var trafikstörningen var.  

    Ansök om förseningsersättning för din Resplusresa

    Läs mer om Resplus förseningsersättning

  • Det finns vissa undantag för när förseningsersättningen inte gäller. 

    • När vi har informerat om trafikstörning minst tre dygn i förväg. Om ännu mer trafikstörningar uppstår som skapar ännu mer försening gäller förseningsersättningen som vanligt.

    • När du har byten på din resa måste du ha tillräcklig med tid för dina byten för att ersättningen ska gälla. Söker du din resa i vår reseplanerare här på hemsidan eller i vår app får du bara upp resor med godkänd tidsmarginal om du inte själv gör några ändringar i sökningen. 

    • Om du har lämnat in uppgifter som inte stämmer i din ansökan eller om du inte följer villkoren för förseningsersättning. 

    • Om du har rest med Visingsöfärjan. Jönköpings kommun ansvarar för färjan. Läs mer om Visingsötrafiken hos Jönköpings kommun

    • Om du inte har skickat in din ansökan inom rimlig tid från att du blev försenad. Ansökan ska skickas in inom två månader efter att du gjorde eller skulle ha gjort resan. 
  • Vi delar det totala priset för periodbiljetten på antalet dagar den är giltig.

    Exempel:
    En 30-dagarsbiljett för vuxen och 1 zon kostar 795 kronor och är giltig i 30 dagar. Vi räknar fram dagspriset så här: 

    795 kronor/30 dagar = 26:50 kronor. Dagspriset blir 26:50 kronor.

    Exempel med ett dagspris på 26:50 kronor skulle innebära en ersättning enligt följande:

    • Om du blir 20-39 minuter sen blir din ersättning 13:25 kronor vilket är 50% av biljettpriset. 

    • Om du blir 40-59 minuter sen blir din ersättning 19:88 kronor vilket är 75% av biljettpriset. 

    • Om du blir minst 60 minuter sen blir din ersättning 26:50 kronor vilket är 100% av biljettpriset. 
  • Vi hanterar alla ansökningar i turordning och inom 30 dagar. Vi hör av oss till dig om du behöver komplettera din ansökan. 

  • Om du har rest med en pappersbiljett behöver du skicka in den till oss. Skicka den till:

    Jönköping Länstrafik
    Att: Förseningsersättning
    Box 375 
    551 15 Jönköping

  • Om resan du tänkte åka med blev sen och du därför köpte en ny biljett, antingen hos oss eller hos ett annat trafikbolag, ska du använda e-tjänsten för ersättning för annan transport

Senast uppdaterad: 2025-09-30