Innan du börjar
Ansök om ersättning
Ersättning för annan transport
Vi utvecklar våra e-tjänster just nu och vill gärna veta vad du tycker. Skicka in dina synpunkter här.
Vilken ersättning kan jag få?
Vilken ersättning du kan ha rätt till beror på resans längd och hur många minuter du blev försenad. Du kan ansöka om att få pengar tillbaka för din biljett eller om att få ersättning för resa med annan transport. Du kan bara välja en av ersättningarna per resa.
Vad behöver finnas med i min ansökan?
Du behöver fylla i ditt biljett-ID eller ditt resekortsnummer i din ansökan. Om du reste med en pappersbiljett behöver du även skicka in den till oss.
Villkor för förseningsersättning
Vad säger lagen?
För resor som under 15 mil utgår ersättningen från lag (2015:953) om kollektivtrafiksresenärers rättigheter
För resor över 15 mil utgår ersättningen från EU-förordningen (EU) nummer 2021/782
Vanliga frågor
-
Du gör alltid din ansökan hos det trafikföretag du köpte din biljett av. Har du alltså köpt din biljett av oss gör du din ansökan hos oss oavsett om du blev försenad när du reste i vårt eller ett annat län. Om du har köpt din biljett hos ett annat trafikföretag behöver du kontakta dem.
-
Resplusbiljett kombinerar flera olika trafikföretags resor. Om du har en resplusbiljett garanterar trafikföretagen att du kommer fram oavsett var trafikstörningen var.
-
Det finns vissa undantag för när förseningsersättningen inte gäller.
- När vi har informerat om trafikstörning minst tre dygn i förväg. Om ännu mer trafikstörningar uppstår som skapar ännu mer försening gäller förseningsersättningen som vanligt.
- När du har byten på din resa måste du ha tillräcklig med tid för dina byten för att ersättningen ska gälla. Söker du din resa i vår reseplanerare här på hemsidan eller i vår app får du bara upp resor med godkänd tidsmarginal om du inte själv gör några ändringar i sökningen.
- Om du har lämnat in uppgifter som inte stämmer i din ansökan eller om du inte följer villkoren för förseningsersättning.
- Om du har rest med Visingsöfärjan. Jönköpings kommun ansvarar för färjan. Läs mer om Visingsötrafiken hos Jönköpings kommun.
- Om du inte har skickat in din ansökan inom rimlig tid från att du blev försenad. Ansökan ska skickas in inom två månader efter att du gjorde eller skulle ha gjort resan.
- När vi har informerat om trafikstörning minst tre dygn i förväg. Om ännu mer trafikstörningar uppstår som skapar ännu mer försening gäller förseningsersättningen som vanligt.
-
Vi delar det totala priset för periodbiljetten på antalet dagar den är giltig.
Exempel:
En 30-dagarsbiljett för vuxen och 1 zon kostar 795 kronor och är giltig i 30 dagar. Vi räknar fram dagspriset så här:795 kronor/30 dagar = 26:50 kronor. Dagspriset blir 26:50 kronor.
Exempel med ett dagspris på 26:50 kronor skulle innebära en ersättning enligt följande:- Om du blir 20-39 minuter sen blir din ersättning 13:25 kronor vilket är 50% av biljettpriset.
- Om du blir 40-59 minuter sen blir din ersättning 19:88 kronor vilket är 75% av biljettpriset.
- Om du blir minst 60 minuter sen blir din ersättning 26:50 kronor vilket är 100% av biljettpriset.
- Om du blir 20-39 minuter sen blir din ersättning 13:25 kronor vilket är 50% av biljettpriset.
-
Vi hanterar alla ansökningar i turordning och inom 30 dagar. Vi hör av oss till dig om du behöver komplettera din ansökan.
-
Om du har rest med en pappersbiljett behöver du skicka in den till oss. Skicka den till:
Jönköping Länstrafik
Att: Förseningsersättning
Box 375
551 15 Jönköping -
Om resan du tänkte åka med blev sen och du därför köpte en ny biljett, antingen hos oss eller hos ett annat trafikbolag, ska du använda e-tjänsten för ersättning för annan transport.
Senast uppdaterad: 2025-09-30