Tjänsteresor
I företagsportalen finns en tjänst som heter Tjänsteresor. Genom att vara ansluten till Tjänsteresor kan anställda betala sina biljetter direkt i appen via företagsfaktura (Allpay). Ni på företaget väljer själva vilka anställda som ska ha tillgång till Tjänsteresor.
Hur fungerar det?
För att komma igång behöver företaget ett konto i portalen. När ni ansöker om ett konto anger ni vem som ska vara administratör. Ni kan lägga till flera administratörer inne i portalen. Anslut era medarbetare för tjänsteresor i Jönköpings Länstrafiks app. Medarbetaren kan använda sin företagstelefon eller sin privata telefon för att köpa biljett i appen. Köpet sker på samma sätt som för en privat resa, men betalas istället med Allpay (företagsfaktura).
Hur fungerar kreditgränsen?
Kreditgränsen är det maxbelopp medarbetaren kan köpa biljetter för per månad. Vilken kreditgräns som varje medarbetare ska ha och vilka biljettyper som medarbetaren kan köpa bestäms av företaget, som sätter upp en policy för detta. I företagsportalen kan sedan en administratör justera kreditgränsen för varje medarbetare. En medarbetare kan ha max 15 000 kronor i månaden som kreditgräns. Natten till den första varje månad nollställs kreditgränsen igen.
Fakturering och uppföljning
Alla biljettköp via Allpay (företagsfaktura) faktureras månadsvis. Fakturaunderlaget laddas upp i företagsportalen och skickas ut per referensnummer/ansvarsnummer som är angivet för respektive avdelning. Fakturaspecifikationen hittar ni under "Statistik och rapporter", välj "Ekonomirapporter". Där kan ni följa upp i vilket syfte resenären gjorde sin tjänsteresa.
Frågor och svar om tjänsteresor i appen
-
Med största sannolikhet beror det på att den resenären inte har använt engångskoden inom sju dagar. Koden blir då förbrukad och administratören behöver då ansluta resenären på nytt i företagsportalen.
-
Nej, Allpay (företagsfaktura) i appen är endast ett betalsätt och själva kopplingen till resenären finns i företagsportalen genom resenärens mobilnummer.
-
När medarbetaren använder Allpay (företagsfaktura) i appen måste man i sista steget ange ett syfte med sin resa. Utan att skriva in syftet kan köpet inte genomföras. Det innebär att det är en väldigt liten risk för att resenären gör ett felköp.
-
Du som administratör behöver uppdatera mobilnumret i företagsportalen och ansluta resenären till tjänsteresor på nytt. Resenären får ett nytt sms med användarnamn och engångskod.
-
Du som administratör kan gå in under ”Resenärer” och tryck på ”Radera kreditgräns”. Tillgången till tjänsteresor kommer att försvinna från Företagsportalen och ni får beställa tjänsteresor på nytt. Medarbetaren får återigen ett sms med nya användaruppgifter och engångskod som behöver anslutas i appen på nytt.
-
Ja, det går köpa biljett för resor till och från:
- Hallands län
- Kalmar län
- Kronobergs län
- Västra Götalands län
- Blekinges län
- Skånes län
- Köpenhamn
-
Har ni biljetter kvar på resekort går självklart att använda dem. Jönköpings Länstrafik kommer dock inte administrera och distribuera resekort i företagsportalen. Alla tjänsteresor hänvisas till appen.
-
Nej, i företagsportalen kommer det inte vara möjligt att beställa resekort med Kundkassa. Alla tjänsteresor som idag betalas med Kundkassa hänvisas till appen.
Senast uppdaterad: 2024-01-15