Man som sitter i soffan med massa kvitton runt sig

Tjänsteresor med appen

Köp biljett direkt i appen och slipp onödigt krångel med utlägg, kvitton och milrapporter. Alla köp hamnar på en månadsfaktura. Smart, smidigt och enkelt!

Tjänsteresor

I företagsportalen finns en tjänst som heter Tjänsteresor. Genom att vara ansluten till Tjänsteresor kan anställda betala sina biljetter direkt i appen via företagsfaktura (Allpay). Ni på företaget väljer själva vilka anställda som ska ha tillgång till Tjänsteresor. 

Hur fungerar det?

För att komma igång behöver företaget ett konto i portalen. När ni ansöker om ett konto anger ni vem som ska vara administratör. Ni kan lägga till flera administratörer inne i portalen. Anslut era medarbetare för tjänsteresor i Jönköpings Länstrafiks app. Medarbetaren kan använda sin företagstelefon eller sin privata telefon för att köpa biljett i appen. Köpet sker på samma sätt som för en privat resa, men betalas istället med Allpay (företagsfaktura). 

  1. Lägg till medarbetaren i portalen 

    Du kan lägga till medarbetare i företagsportalen via något av följande alternativ: 
    A. Skapa en resenär i taget.
    B. Importera en lista (CSV-fil) med flera resenärer.
  2. Anslut medarbetaren för tjänsteresor i portalen   

    Du behöver nu ansluta medarbetaren för tjänsteresor och ange en kreditgräns, alltså ett maxtak för biljettköp per månad (om du inte redan angivit det i CSV-filen).
  3. SMS skickas ut till medarbetaren

    När medarbetaren har anslutits skickas ett sms ut till resenären med instruktioner, användarnamn och engångskod. Engångskoden är giltig i 7 dagar. 

    TIPS! I företagsportalen finns en användarmanual som visar steg för steg hur du lägger till resenärer samt hur du importerar en lista med resenärer. 

Öppna Jönköpings Länstrafiks app. Appen finns att ladda ner i App store för Iphone och i Google Play för Android om du inte har appen.

  1. Registrera ditt mobilnummer
  2. Gå in i fliken ”Mer”,
  3. Välj ”Min Profil”,
  4. Välj ”Betalmedel”,
  5. Välj ”Andra betalmedel”,
  6. Välj ”Lägg till Faktura via Allpay”,
  7. Skriv in ”Användarnamnet” och ”Engångskoden” som skickades på SMS och tryck på ”Skicka-knappen”. 

Nu är du ansluten i appen! Anslutningsprocessen görs bara en gång förutsatt att du inte byter mobilnummer eller mobiltelefon. 

  1. Köp biljett via snabbval

    Under fliken ”Köp” går det att köpa biljett för resor inom en zon. 
    Köp -> Välj biljettyp/biljett -> Välj zon -> Välj resenärskategori -> Välj betalmedel (Allpay) -> Välj om du ska använda biljetten nu eller senare -> Genomför köpet -> Ange ett syfte för resan -> Slutför genom att klicka på Skicka -> KLART!

  2. Köp biljett via reseplaneraren

    Under fliken ”Sök & köp” går det att köpa biljett för resor inom en zon, i flera zoner eller över länsgräns. 
    Sök resa (ange från- och tillhållplats) -> Välj en avgång -> Välj biljettyp/biljett -> Välj resenärskategori -> Välj betalmedel (Allpay) -> Välj om du ska använda biljetten nu eller senare -> Genomför köpet -> Ange ett syfte för resan -> Slutför genom att klicka på Skicka -> KLART!

Hur fungerar kreditgränsen?

Kreditgränsen är det maxbelopp medarbetaren kan köpa biljetter för per månad. Vilken kreditgräns som varje medarbetare ska ha och vilka biljettyper som medarbetaren kan köpa bestäms av företaget, som sätter upp en policy för detta. I företagsportalen kan sedan en administratör justera kreditgränsen för varje medarbetare. En medarbetare kan ha max 15 000 kronor i månaden som kreditgräns. Natten till den första varje månad nollställs kreditgränsen igen.

Fakturering och uppföljning

Alla biljettköp via Allpay (företagsfaktura) faktureras månadsvis. Fakturaunderlaget laddas upp i företagsportalen och skickas ut per referensnummer/ansvarsnummer som är angivet för respektive avdelning. Fakturaspecifikationen hittar ni under "Statistik och rapporter", välj "Ekonomirapporter". Där kan ni följa upp i vilket syfte resenären gjorde sin tjänsteresa. 

Frågor och svar om tjänsteresor i appen

  • Med största sannolikhet beror det på att den resenären inte har använt engångskoden inom sju dagar. Koden blir då förbrukad och administratören behöver då ansluta resenären på nytt i företagsportalen. 

  • Nej, Allpay (företagsfaktura) i appen är endast ett betalsätt och själva kopplingen till resenären finns i företagsportalen genom resenärens mobilnummer.

  • När medarbetaren använder Allpay (företagsfaktura) i appen måste man i sista steget ange ett syfte med sin resa. Utan att skriva in syftet kan köpet inte genomföras. Det innebär att det är en väldigt liten risk för att resenären gör ett felköp. 

  • Du som administratör behöver uppdatera mobilnumret i företagsportalen och ansluta resenären till tjänsteresor på nytt. Resenären får ett nytt sms med användarnamn och engångskod. 

  • Du som administratör kan gå in under ”Resenärer” och tryck på ”Radera kreditgräns”. Tillgången till tjänsteresor kommer att försvinna från Företagsportalen och ni får beställa tjänsteresor på nytt. Medarbetaren får återigen ett sms med nya användaruppgifter och engångskod som behöver anslutas i appen på nytt. 

  • Ja, det går köpa biljett för resor till och från:

    • Hallands län
    • Kalmar län
    • Kronobergs län
    • Västra Götalands län
    • Blekinges län
    • Skånes län
    • Köpenhamn
  • Har ni biljetter kvar på resekort går självklart att använda dem. Jönköpings Länstrafik kommer dock inte administrera och distribuera resekort i företagsportalen. Alla tjänsteresor hänvisas till appen. 

  • Nej, i företagsportalen kommer det inte vara möjligt att beställa resekort med Kundkassa. Alla tjänsteresor som idag betalas med Kundkassa hänvisas till appen. 

Senast uppdaterad: 2024-01-15