Biljettkontroll och tilläggsavgift

För att resa med oss behöver du ha en giltig biljett. Om du reser utan biljett – eller med en som inte gäller för just din resa – kan du få en tilläggsavgift. För att motverka fuskåkning och få fler att betala för sin resa, gör vi därför regelbundna biljettkontroller på våra bussar och tåg. Våra kontrollanter har alltid arbetskläder och en identitetsbricka, och du kan möta dem både när du kliver på och under resans gång.

Vad är en tilläggsavgift?

En tilläggsavgift är en avgift som en biljettkontrollant delar ut till dig om du reser:

  • Utan biljett
  • Med en felaktig biljett (t.ex. en ungdomsbiljett fast du är vuxen etc.)
  • Med en förfalskad biljett
  • Om du inte kan visa din biljett (t.ex. för att din mobiltelefon är urladdad eller under resan tappat ditt resekort eller pappersbiljett.).
  • Om du saknar de kompletterande handlingar som krävs för att du ska få resa med vissa typer av biljetter. (Nedan kan du läsa mer om vilka kompletterande handlingar som krävs.)

För att du ska ha rätt att resa med vissa typer av biljetter eller rabatter behöver du ha med dig följande kompletterande handlingar:

  • ID-handling
    Godkänd ID-handling för att kunna styrka din ålder.

  • Studentlegitimation
    Digital studentlegitimation med resesymbol utställt i Mecenat, STUK eller WeStudents app. Läs mer om studentrabatt

  • Förmånsintyg
    Försäkringskassans förmånsintyg om du har en funktionsvariation och reser med en 30-dagarsbiljett Senior. Läs mer om Försäkringskassans förmånsintyg

  • Inspektionskvitto
    Inspektionskvitto till ditt resekort om du reser i trafik eller områden där det inte är möjligt att blippa/läsa av din biljett. Läs mer om inspektionskvitto

Jönköpings Länstrafik har när som helst rätt att kontrollera att du som resenär har en giltig biljett när du reser med oss.

Biljettkontrollerna genomförs enligt laglig grund:
Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik

Tilläggsavgiften ligger på 1 500 kr och är densamma för alla våra resenärskategorier. 

Konsekvenser vid felaktig eller förfalskad biljett

Om du reser med en ogiltig eller förfalskad biljett kan den tas omhand av kontrollanten. Förfalskade biljetter polisanmäls. Om du saknar biljett och vägrar att köpa en, kan du bli avvisad från fordonet.

Överklagan av tilläggsavgift

Du har rätt att överklaga en tilläggsavgift om du tycker att den är felaktig. Överklagan måste skickas in inom tio dagar från att avgiften utfärdats.

Ditt ansvar när du reser med oss

Som resenär ansvarar du själv för att:
• Din biljett eller ditt resekort finns med och kan visas upp.
• Du har rätt biljett för rätt ålderskategori och zon.
• Biljetten är giltig och aktiverad.
• Din mobil har tillräckligt med batteri för att visa biljetten i appen. (USB-uttag finns på många av våra fordon.)
• Du har med dig eventuella kompletterande handlingar och legitimation om det krävs vid kontroll.

Du måste visa upp dessa saker om kontrollant eller trafiktjänsteman ber om det.

Frågor och svar för biljettkontroll och tilläggsavgift

  • Om du inte betalar tilläggsavgiften kommer ärendet att överlämnas till ett inkassoföretag för vidare hantering. Då utgår lagstadgad påminnelseavgift, inkassoavgift och ränta enligt räntelagens bestämmelser. 

  • Nej, du kan inte betala din tilläggsavgift direkt till biljettkontrollanten på plats. Tilläggsavgiften skickas på faktura. 

  • En biljettkontrollant kan se när biljetten köptes samt när våra bussar och tåg avgick från en specifik hållplats. Biljettkontrollanten kan alltså se om du har köpt din biljett under resan istället för innan resan. Du som resenär ska alltid ha köpt biljetten innan ombordstigning på fordonet. Köper du biljett under resan kan du få en tilläggsavgift. 

  • En biljettkontrollant har rätt att avvisa personer från fordonet. All övrig personal som jobbar ombord, till exempel förare och tågvärdar, har också rätt att avvisa en resenär som inte visar giltig biljett.

  • Du måste ha aktiverat din bljett innan eller direkt i samband med ombordstigning på fordonet för att biljetten ska vara giltig att resa med. Har du köpt en biljett men inte aktiverat den har du inte rätt att resa med den och då kan du få en tilläggsavgift. 

  • Du behöver alltid ha en giltig biljett för att kunna resa. Vid driftstörningar i appen, mitt konto, hos Swish eller om din telefon inte fungerar, måste du kunna köpa biljetten på ett annat sätt. Då kan du till exempel köpa din biljett i en biljettautomat, hos våra återförsäljare eller med betalkort av föraren ombord. 

Senast uppdaterad: 2022-06-08