
Handläggningstiderna för färdtjänst är fortsatt långa, vilket påverkar många kunder. För närvarande är väntetiden för nya ansökningar i snitt 49 dagar, en ökning från 42 dagar i slutet av förra året. Vårt mål är att få ner väntetiden till 28 dagar.
– Det finns flera anledningar till att handläggningstiderna inte har minskat som vi planerat, säger Malin Malmgren som är enhetschef för färdtjänst och sjukresor. En stor del beror på att vi inte har haft tillräcklig bemanning, vi har haft personalrörlighet och oplanerad frånvaro. Dessutom har vi sett en kraftig ökning av ansökningar till Riksfärdtjänst senaste åren och även i år, vilket ytterligare belastar vår kapacitet. Mellan 2020 och 2022 hade vi dubbelt så många Riksfärdtjänstansökningar.
För att hantera de långa väntetiderna har vi gjort flera åtgärder:
– I augusti 2023 var väntetiden närmare fem månader, säger Malmgren, vid årskiftet lägre. Vi jobbar hårt för att minska väntetiderna och vår målsättning är att vi under senhösten/vintern ska kunna ge våra kunder ett beslut inom de 28 dagar som är målet.
Malin Malmgren betonar vikten av att sätta kunderna i första rummet:
– Vi är måna om våra kunder och deras behov. Vi vet att färdtjänst är en viktig del av vardagen för många, och vi är fast beslutna att göra allt vi kan för att minska väntetiderna och förbättra servicen.
Senast uppdaterad: 2024-05-27 14.12

2025-12-15
Varje år ser vi över biljettutbud och priser för våra biljetter. Inför 2026 blir...

2025-12-03
Arbetet vid Juneporten och Västra Storgatan i centrala Jönköping har under en lå...

2025-11-14
Tillsammans med flera andra regioner utmanar vi i år handelns (HUI:s) val av “År...