Reskassan kom till en gång i tiden för att påskynda ombordstigningen för resor med enkelbiljett, istället för att varje resenär skulle köpa en enkelbiljett av föraren och på så vis skapa kö och ev. förseningar i trafiken. Reskassan gav många möjligheten att ha en förköpt biljett. Ett par år senare lanserades den nuvanrande appen och Mina sidor vilket gjorde att att ett stort antal resenärer nu köpte sina biljetter i förväg och inte bara enkelbiljetter. Eftersom reskassan egentligen är ett rabatterat betalmedel för enkelbiljetter och med tanke på att många redan nu har en förköpt biljett blir det konstigt att rabattera ett betalmedel i en kanal men inte i någon annan.
Med ett återbäringssystem får man istället rabatten i efterhand vilket skapar en mer rättvis rabattering för de sällanresenärer som åker lite mer. Du behöver resa 3 resor på en 10-dagars period (som startar när du aktiverar din första biljett) för att få återbäring. Reser du 6 resor på en 20-dagarsperiod får du två återbäringar osv. Detta system tror vi skapar ett incitament till ett ökat resande till skillnad mot reskassa där man har rabatten oavsett om man reser eller inte.