De nya bussar kommer att trafikera linje 1, 2 och 3. Tillgängligheten och komforten ombord kommer vara betydligt bättre. Bussarna är luftigare och interiören ljusare än nuvarande bussar och designen är ny. Bussarna drivs på biogas men till skillnad från dagens bussar har de även en kompletterande elmotor.
Bussarna kommer ha stolar med högre komfort och en ny typ av dörr som öppnas smidigare och resenären har själv möjlighet att öppna dörren när bussen står still. Ledstängerna är räfflade vid dörrarna och stoppknapparna belysta vilket underlättar för den som har en synnedsättning att orientera sig. Ombord finns plats för två rullstolar eller fem barnvagnar.
Resenärer med rullstol eller rullator kan komma ombord i de främre dörrarna då det är en större flexyta i den delen jämfört med dagens bussar. Längst bak i bussen finns även en familjeyta. Nytt är också att det kommer finnas hjärtstartare ombord vilket innebär att livsviktig utrustning kommer finnas i omlopp på 32 platser i stan. Det kommer finnas usb-uttag vid alla säten och en ny typ av informationsskylt inne i bussen.
– Den här satsningen kommer bli ett rejält lyft för stadstrafiken och vi hälsar både nuvarande och nya resenärer välkomna ombord för en ny resupplevelse, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör, Jönköpings Länstrafik.
De nya bussarna drivs på biogas, liksom tidigare ledbussar men de har också en kompletterande elmotor. Bussens rörelseenergi lagras med kondensatorteknik och vid start, tomgång och körning med låg belastning går den på eldrift, vilket totalt minskar utsläppen med ytterligare 15-20 procent från biogasdriften. Bussen har en tystare teknik som gör att det blir lägre ljud både inne i bussen och utanför den.
– Detta är de först bussarna i kollektivtrafik i Sverige, kanske i Norden, med den här tekniken. Eftersom de också har de senaste och mest effektiva motorerna för biogasdrift blir utsläppen väldigt låga, säger Charles Tholin, affärsutvecklare, Jönköpings Länstrafik.
– Bussarna lever upp till Jönköpings Länstrafiks högt ställda krav och gör att vi på Keolis kan leverera en säker och miljövänlig stadstrafik. Det blir även bättre för de som arbetar ombord med en förarmiljö som ger möjlighet till vassare inställningar, säger Mats Norss, områdeschef, Keolis i Jönköping.
De nya bussarna rullar nu successivt ut under maj och juni och på Jönköpings marknad finns möjlighet att prata med oss och att se den nya bussen.
Mer information
Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör, Jönköpings Länstrafik, 070-527 55 01
Charles Tholin, affärsutvecklare, Jönköpings Länstrafik, 072-247 08 66