
Nu finns en e-tjänst för förseningsersättning här på jlt.se. Den guidar dig steg för steg och räknar ut vilken ersättning du kan få redan innan du skickar in ansökan.
– Vi får en del signaler från våra resenärer om att de upplever det krångligt att söka förseningsersättning idag och att det tar för lång tid att få pengar tillbaka. Med e-tjänsten vill vi göra det enklare och också förenkla våra interna processer så att handläggningen i sig går snabbare, säger Annelie Jönsson, marknads- och kommunikationschef på JLT.
Reglerna för förseningsersättning är oförändrade, du kan ansöka om ersättning om din resa blivit minst 20 minuter försenad.
Det här är en första version av e-tjänsten som vi fortsätter att utveckla. Vi har också möjlighet att ändra ordningen på frågorna om något känns ologiskt eller ta bort fält som inte fyller någon funktion. Dessutom ser vi över språket för att göra informationen ännu tydligare och lättare att förstå.
När du använder e-tjänsten får vi värdefull kunskap om vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre. På så sätt kan vi utveckla lösningen tillsammans med dig. Hör gärna av dig med dina synpunkter till oss och hjälp oss att bygga ett ännu bättre verktyg.
Använd e-tjänsten för förseningsersättning här: jlt.se/kundservice/forseningsersattning
Senast uppdaterad: 2025-09-30 15.00

2025-10-27
Reser du med rullstol eller behöver extra stöd ska du kunna känna dig trygg med...

2025-10-22
Nu lanserar vi appen JLT Färdtjänst, ett nytt sätt att boka och hantera dina fär...

2025-10-14
Alla är på väg någonstans. Till jobbet, till skolan, till någon vi tycker om – e...