Vad är en tilläggsavgift?
En tilläggsavgift är en avgift som en biljettkontrollant delar ut till dig om du reser:
- Utan biljett
- Med en felaktig biljett (t.ex. en ungdomsbiljett fast du är vuxen etc.)
- Med en förfalskad biljett
- Om du inte kan visa din biljett (t.ex. för att din mobiltelefon är urladdad eller under resan tappat ditt resekort eller pappersbiljett.).
- Om du saknar de kompletterande handlingar som krävs för att du ska få resa med vissa typer av biljetter. (Nedan kan du läsa mer om vilka kompletterande handlingar som krävs.)
Tre till fyra veckor efter att du fått en tilläggsavgift skickar vi en faktura till din folkbokföringsadress.
Tilläggsavgiften ligger på 1 500 kr och är densamma för alla våra resenärskategorier.
Konsekvenser vid felaktig eller förfalskad biljett
Om du reser med en ogiltig eller förfalskad biljett kan den tas omhand av kontrollanten. Förfalskade biljetter polisanmäls. Om du saknar biljett och vägrar att köpa en, kan du bli avvisad från fordonet.
Överklagan av tilläggsavgift
Du har rätt att överklaga en tilläggsavgift om du tycker att den är felaktig.
Ditt ansvar när du reser med oss
Som resenär ansvarar du själv för att:
• Din biljett eller ditt resekort finns med och kan visas upp.
• Du har rätt biljett för rätt ålderskategori och zon.
• Biljetten är giltig och aktiverad.
• Din mobil har tillräckligt med batteri för att visa biljetten i appen. (USB-uttag finns på många av våra fordon.)
• Du har med dig eventuella kompletterande handlingar och legitimation om det krävs vid kontroll.
Du måste visa upp dessa saker om kontrollant eller trafiktjänsteman ber om det.
Frågor och svar för biljettkontroll och tilläggsavgift
-
Efter att du har fått din faktura har du 30 dagar på dig att betala. Om du inte har betalat efter 30 dagar skickas ärendet till Region Jönköpings läns inkassobolag Visma Amili AB som skickar betalningspåminnelse med lagstadgad avgift. Om avgiften inte betalas även efter påminnelse går ärendet vidare till inkasso.
-
Du har 30 dagar på dig att betala fakturan. Under den tiden kan du välja att antingen betala hela summan eller delar av summan, så länge du har betalat hela summan till sista betalningsdatum. Vi erbjuder inte avbetalningsplaner.
Medarbetare på JLT kan inte och ska inte bedöma kunders betalningsförmåga. Inkassoföretaget har däremot möjlighet att göra bedömningar av betalningsförmåga och anpassa efter det.
-
Nej, du kan inte betala din tilläggsavgift direkt till biljettkontrollanten på plats. Tilläggsavgiften skickas på faktura till din folkbokföringsadress tre till fyra veckor efter att du har fått den.
-
En biljettkontrollant kan se när biljetten köptes samt när våra bussar och tåg avgick från en specifik hållplats. Biljettkontrollanten kan alltså se om du har köpt din biljett under resan istället för innan resan. Du som resenär ska alltid ha köpt biljetten innan ombordstigning på fordonet. Köper du biljett under resan kan du få en tilläggsavgift.
-
En biljettkontrollant har rätt att avvisa personer från fordonet. All övrig personal som jobbar ombord, till exempel förare och tågvärdar, har också rätt att avvisa en resenär som inte visar giltig biljett.
-
Du måste ha aktiverat din bljett innan eller direkt i samband med ombordstigning på fordonet för att biljetten ska vara giltig att resa med. Har du köpt en biljett men inte aktiverat den har du inte rätt att resa med den och då kan du få en tilläggsavgift.
-
Du behöver alltid ha en giltig biljett för att kunna resa. Vid driftstörningar i appen, mitt konto, hos Swish eller om din telefon inte fungerar, måste du kunna köpa biljetten på ett annat sätt. Då kan du till exempel köpa din biljett i en biljettautomat, hos våra återförsäljare eller med betalkort av föraren ombord.
Senast uppdaterad: 2022-06-08