Från och med 1 april 2016 gäller nedan regler för resevillkor och förseningsersättning. Nedan kan du läsa mer om de allmänna villkoren och ersättningen du är berättigad om din resa utförts efter den 1 april, för fullständiga villkor läs 'Resevillkoren för kollektivtrafiken i södra Sverige' som du hittar via länken nedan.
För resor utförda innan den 1 april 2016 gäller gamla villkor, vill du reklamera en resa utförd innan nämnda datum ta kontakt med JLTs kundcenter per telefon. För resor utförda med Resplusbiljett gäller särskilda villkor.
Vår ambition är att du som kund ska känna dig nöjd varje gång du reser med oss. Vi vill att du ska känna dig trygg i förvissning om att vi håller vad vi lovar.
Ibland uppstår det störningar i trafiken, som innebär att vi inte kan köra som vi utlovat. Du som resenär har enligt lag rätt till förseningsersättning som kompenserar dig för besväret. Det innebär att du kan få ersättning om din resa med oss blir försenad eller inställd. Nedan ser du vilka lagar och förordningar som tillämpas på vår trafik.
Vid byte gäller att bytestiden ska vara minst 10 minuter om inte annat framgår av tidtabell eller reseplanerare. Vi ersätter inte följdkostnader som flygbiljetter, missade läkarbesök, förlorad arbetsinkomst, etc.
Länstrafikens allmänna resevillkor baseras på vad som anges i lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt EU:s förordning (1371/2007) om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer samt EU:s förordning (181/2011) om rättigheter och skyldigheter för bussresenärer.
Reklamation
Om du blir försenad kan du bli kompenserad på ett av följande sätt:
- Mer än 20 minuter försenad
50 procent av resans pris. Ersättning utbetalas till bankkonto eller i form av ett värdebevis gällande hos Trafikhuvudmännen. Ersättningen baseras på resans faktiska pris, vid resa med periodkort värderas resan till resans ordinarie pris för enkelbiljett. Ersättning lämnas inte för eventuell ombord- eller bokningsavgift som erlagts i samband med biljettköp.
- Mer än 40 minuter försenad
75 procent av resans pris. Ersättning utbetalas till bankkonto eller i form av ett värdebevis gällande hos Trafikhuvudmännen. Ersättningen baseras på resans faktiska pris, vid resa med periodkort värderas resan till resans ordinarie pris för enkelbiljett. Ersättning lämnas inte för eventuell ombord- eller bokningsavgift som erlagts i samband med biljettköp.
- Mer än 60 minuter försenad
100 procent av resans pris. Ersättning utbetalas till bankkonto eller i form av ett värdebevis gällande hos Trafikhuvudmännen. Ersättningen baseras på resans faktiska pris, vid resa med periodkort värderas resan till resans ordinarie pris för enkelbiljett. Ersättning lämnas inte för eventuell ombord- eller bokningsavgift som erlagts i samband med biljettköp.
- Om du förväntas bli mer än 20 minuter försenad har du rätt att bli kompenserad för resa med annan transport. Du måste dock själv bedöma om du ska välja alternativt färdsätt och ansöka om ersättning i efterhand. Ersättning för annan transport kan inte kombineras med ersättning för resans pris.
Resa med annan transport ersätts med ett kontantbelopp, eller i form av värdebevis, motsvarande resans styrkta faktiska kostnad. Ersättningen är begränsad till 1150 kronor. Nämnda maxbelopp gäller per resenär och kan således, då styrkt faktiskt kostnad överstiger maxbeloppet, läggas ihop för flera resenärer som väljer att samåka. För Duo/Familjebiljett är ersättningen begränsad till motsvarande två resenärer med vuxenbiljett. Vid ersättningsresa med taxi måste taxameterkvitto i original bifogas.
Resa med egen bil ersätts kontant eller i form av ett värdebevis enligt Skatteverkets norm för skattefri ersättning. Ersättningen är begränsad till 1150 kronor. Vid begäran om milersättning ska registreringsnummer anges.
Reklamation ska ske inom skälig tid. Omständigheter av personlig natur som sjukdom, vistelse på annan ort eller liknande är av betydelse för bestämmande av om resenären, har reklamerat inom skälig tid. En reklamation som lämnas inom två (2) månader efter det att Resan avslutades eller skulle ha avslutats, ska dock alltid anses ha lämnats i rätt tid. Resenär som genom en reklamation åberopat försening har bevarat sin rätt att vid senare tillfälle framställa krav på ersättning.
Reklamation kan ske skriftligen eller muntligen till Jönköpings Länstrafiks kundcenter.
Våra resevillkor (gäller från 10 december 2017) (pdf-dokument)I Resevillkoren för kollektivtrafiken i södra Sverige förekommer lokala avvikelser på punkterna 4.7, 4.14 samt 4.20, du hittar avvikelserna längst ner på denna sida.
Förseningsersättningen. (pdf-dokument)(gäller från 1 april 2016)
Ansök om förseningsersättning direkt på webben.
Fyll i ansökan om förseningsersättning och skicka till oss via post.(pdf-dokument)
Ansök om ersättning direkt i formuläret på vår webbplats eller genom att fylla i en blankett och skicka via post eller genom att kontakta kundtjänst per telefon eller via mail/brev. Dina uppgifter hanteras och registreras i enlighet med PUL.
Lokala avvikelser från Resevillkoren för kollektivtrafiken i södra Sverige:
- 4.7 Vid resor inom Jönköpings län, som delbetalas med JLT:s periodprodukt, erläggs avgift från och med första hållplats i nästkommande zon. För resa i motsatt riktning erläggs avgift fram till första zon på periodprodukten.
Vid resor över länsgräns, som delbetalas med JLT:s periodprodukt, gäller villkoren enligt "Resevillkoren för kollektivtrafiken i södra Sverige, 4.7". - 4.14 Missbruk och/eller brukande av färdbevis i strid med vid varje tillfälle gällande taxeregler kan medföra att färdbeviset tas i beslag och/eller spärras för användning. Taxereglerna innefattar bland annat åldersgränser, möjlighet att uppvisa studentlegitimation, möjlighet att styrka sin ålder, etc.
Exempel på missbruk/brukande i strid med gällande taxeregler kan till exempel vara resande med resekortet Period Ungdom trots att resenären inte kan styrka sin ålder eller att resenären reser med Period Student trots att denne inte kan uppvisa de giltiga handlingar som krävs. - 4.20 Resekort med påbörjad periodprodukt återköps inte, ostartad periodprodukt kan göras om till ett resekort med Reskassa motsvarande värdet för perioden. Undantag görs för Period 365D som kan återköpas enligt särskild avräkning, kontakta kundcenter för hjälp med beräkning.
Resekort med outnyttjad periodprodukt kan undantagsvis justeras om resenären varit förhindrad att använda sitt kort under den aktuella perioden. Eventuella ändringar sker endast mot uppvisande av sjukintyg/läkarintyg, perioden justeras då enligt intygets tid för sjukskrivningen.
Observera att ovan regler inte påverkar punkt 4.21 i Resevillkoren för kollektivtrafik i södra Sverige, vid ändringar i trafikutbudet har resenären enligt lag rätt att frånträda köp av period på resekort. "4.21 Resenären får frånträda köp av en period på resekort, om Trafikhuvudmännens trafikutbud ändrats efter köpet på så sätt att det avviker från vad Resenären med fog har kunnat förutsätta vid köpet och avvikelsen är av väsentlig betydelse för Resenären. /.../"
Köpevillkoren för webbshop hittar du under fliken 'Mina sidor'.(Extern länk)